Jak wybrać dobry chleb?

Dobry chleb to dla większości z nas gruba chrupiąca skórka, mięsisty, sprężysty miąższ oraz wyjątkowy aromat. Czy faktycznie są to wyznaczniki wartościowego pieczywa? Czy chleb zawsze musi być produkowany na drożdżach? Obecnie popularnością cieszy się też pieczywo pozwalające na utrzymanie dobrej linii. Czy taki dietetyczny chleb jest dobry?

W jaki sposób rozpoznać dobry chleb?

Większość produktów spożywczych powinno mieć etykiety informujące o składzie. Podobnie jest z pieczywem. Jednak jest tu pewne ograniczenie. Obowiązek umieszczania etykiet dotyczy jedynie wypieków, które mają wagę poniżej 400 g. Jak zatem rozpoznać dobry chleb?

  • pieczywo pszenne – chleb upieczony z mąki pszennej powinien mieć nieco popękaną skórkę o złocistym kolorze. Im jest jaśniejsza tym jakość chleba będzie gorsza;
  • pieczywo żytnie – powinno mieć kolor szaro-brązowy. Inne kolory mogą świadczyć o sztucznych dodatkach barwiących;
  • waga pieczywa – dobrej jakości chleb musi być odpowiednio ciężki. Gdy pieczywo jest lekkie istnieje podejrzenie, że zostało sztucznie „nadmuchane”. Chleb bez drożdży – na zakwasie będzie cięższy od tego, który wypiekany jest na drożdżach;
  • czas przydatności do spożycia – chleb na drożdżach ma kilkudniowy termin do spożycia (dłuższy będzie świadczył o dodatkach chemicznych w cieście). Chleb bez drożdży dłużej zachowuje świeżość.

Dlaczego warto jeść chleb?

Pieczywo, w tym chleb, zaspokaja potrzeby energetyczne organizmu i co ciekawe, wpływa na poprawne funkcjonowanie mózgu. To właśnie węglowodany zawarte w zbożach są najcenniejszym źródłem energii dla mózgu. Pozwalają na długotrwałą i stabilną pracę tego organu.

Czy chleb tuczy?

W społeczeństwie panuje mylne przekonanie, że pieczywo ma właściwości tuczące. Nie dotyczy to wszystkich rodzajów pieczywa. Mniej tuczący będzie na pewno chleb bez drożdży przygotowany na wysokiej jakości zakwasie. Lepiej też wybrać chleb przygotowywany z mąki pełnoziarnistej. Jest to dietetyczny chleb, gdyż powoduje uczucie sytości i zmniejsza łaknienie na potrawy tłuste. Dlatego do swojej diety powinny włączyć go osoby walczące z nadmierną ilością kilogramów.

Jakie naturalne dodatki może mieć chleb?

Do pieczywa bardzo często dodawane są naturalne dodatki, które wzbogacają smak, ale i podnoszą walory odżywcze tych wypieków. Do najpopularniejszych należą: słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, płatki owsiane, kminek, mak i sezam. Warto wybierać pieczywo, które te dodatki ma nie tylko na skórce, ale i w miąższu.

Do słodkich chlebów często dodawany jest miód i suszone owoce np. żurawina, śliwki lub morele.

Czy osoby cierpiące na celiakię mogą jeść chleb?

Osoby uczulone na gluten również mogą cieszyć się smakiem wybornego pieczywa. Jedyne na co muszą zwrócić uwagę to, aby kupowane przez nie pieczywo było przygotowywane z mąki bezglutenowej, np. kukurydzianej, ziemniaczanej, gryczanej. Jeżeli chleb jest pakowany w folię, powinien znaleźć się na niej przekreślony kłos – jest to międzynarodowy symbol oznaczający produkty bezglutenowe.

Chleb bezglutenowy bardzo łatwo przygotować samodzielnie w domu. Trzeba jednak pamiętać, że do mąk bezglutenowych należy dodawać więcej płynów niż do mąk glutenowych. Dobry chleb z mąki bezglutenowej wymaga pieczenia w formie, gdyż ciasto jest luźne i nie utrzymuje kształtu. Takie pieczywo też szybciej wysycha, więc lepiej piec mniejsze porcje, ale częściej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *