Witamina B12 wszystko na jej temat

WITAMINA B12 WSZYSTKO NA JEJ TEMAT

Jest niezwykle ważna dla zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego. Odpowiada za szereg istotnych procesów w organizmie. Jej niedobór może doprowadzić w skrajnych przypadkach nawet do depresji! O czym mowa? Przedstawiamy WITAMINĘ B12.

CZERWONA WITAMINA

Wśród najbardziej znanych właściwości witaminy B12 zaliczyć można tą, że jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Potocznie nazwana została „czerwoną witaminą” w związku z tym, iż uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek. Dzięki temu zapobiega niedokrwistości, czyli chorobie popularnie zwanej anemią. Choroba ta wywołana jest również brakiem żelaza, którego przyswajanie do organizmu ułatwia właśnie owa witamina. Anemia cechuje się ciągłym osłabieniem organizmu i jego odporności , oraz uczuciem znużenia i zmęczenia, które nie ustępuje nawet po odpoczynku. Fizycznymi symptomami są natomiast bladość skóry i osłabione, wypadające włosy.

WŁAŚCIWOŚCI

I tyle wie prawie każdy. Ale czy to wszystkie właściwości tej witaminy? Oczywiście nie. Witamina B12 odpowiada jeszcze za szereg procesów, które warto poznać. W związku z jej uczestnictwem w procesie wzmacniania otoczki mielinowej, która ochrania komórki nerwowe. Oraz udziału w tworzeniu przekaźników nerwowych, które ułatwiają przepływ informacji między komórkami. Witamina ta ma nieoceniony wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego układu nerwowego. Zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną, wzmaga koncentrację, a także pomaga w efektywniejszym uczeniu się i zapamiętywaniu.

Kolejne procesy w jakich uczestniczy to przetwarzanie białek, tłuszczów i węglowodanów na energię. Prowadzi to do ustąpienia uczucia osłabienia i zmęczenia. Poprzez przyspieszenie przemiany materii, korzystnie wpływa na apetyt i pobudza wzrost pracy mięśni co jest szczególnie pożądane przez wszystkich sportowców. Kolejnym procesem, który bez witaminy B 12 nie dojdzie do skutku jest synteza serotoniny. Jest to neuroprzekaźnik, którego odpowiednie stężenie zapewnia działanie antydepresyjne i odpowiednią równowagę psychiczną.

WYSTĘPOWANIE

Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia zalecane dzienne spożycie omawianej witaminy wynosi 2,4 mikrograma dla osoby dorosłej. B 12 znajdziemy głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, tam też będzie jej najwięcej. Wszelakie ryby, mięso królika, wątroby i nerki wieprzowe, wołowe, cielęce i drobiowe to 5-20 µg tej witaminy na 100g. znajdziemy ją także (choć w mniejszej ilości) w przetworach mlecznych, szynkach, jajkach oraz mleku.

SKUTKI NIEDOBORU

Witamina B 12 ma jeszcze jedną bardzo wielką zaletę. Mianowicie ciężko ją przedawkować, a wręcz jest to prawie niemożliwe. Ponieważ jest rozpuszczalna w wodzie, organizm łatwo ją wydala poprzez pot i mocz. Dlatego warto dbać o odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie, ponieważ jej niedobór powoduje szereg poważnych dolegliwości takich jak: anemia, biegunki lub zaparcia, bóle mięśni, wypadanie włosów, trądzik, wysypki, mrowienie i drętwienie kończyn, zwiększone ryzyko miażdżycy wieńcowej i chorób sercowo-naczyniowych, problemy z koncentracją i zapamiętywaniem, oraz szereg problemów ze zdrowiem psychicznym takich jak bezsenność, zaburzenia nastroju, drażliwość, niepokój czy wspomniane na początku artykułu stany depresyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *