Jakie owoce jeść latem?

Wszyscy lubimy lato – ciepłe wieczory, kąpiele w jeziorze, wakacje, beztroskę. Z przyjemnością zjadamy więc sezonowe owoce i warzywa, które są nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Co więcej, działają synergicznie, czyli wzajemnie się wspierają, korzystnie wpływając na procesy zachodzące w organizmie.

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

Dietetycy zalecają, by jeść 5 porcji owoców i warzyw, co ma nam zapewnić zdrowie i urodę. Świeże przysmaki kuszą na straganach, więc trudno im się oprzeć. Owoce i warzywa zachęcają do jedzenia, gdyż są piękne i bardzo aromatyczne, a nigdy nie smakują tak dobrze, jak latem. Jesienią i zimą nie ma przecież świeżych czereśni, malin, papierówek ani zielonego groszku w strąkach czy botwiny, a pomidory i ogórki już nie będą tak smakować. Latem warto zatem najeść się owoców i warzyw na zapas, gdyż o tej porze roku są najbogatsze w substancje odżywcze.

Owoce i warzywa – lekarstwo bez recepty

Owoce i warzywa są podstawą zdrowego jadłospisu. Zawierają bowiem substancje odżywcze, które wzmacniają odporność, działają przeciwzapalnie, przeciwmiażdżycowo i odtruwają. Zmniejszają też ryzyko wystąpienia nowotworów, wpływają na metabolizm i równowagę kwasowo-zasadową. Mają również dużą gęstość odżywczą, co oznacza, że na jedną kalorię przypada dużo witamin, minerałów i tzw. fitozwiązków. Owoce i warzywa są źródłem witamin, w tym antyoksydantów, takich jak witamina A, E, beta-karoten, składników mineralnych (m.in. żelaza, wapnia, potasu, magnezu) i mikroelementów (np. cynku), wpływających na wiele procesów biologicznych zachodzących w organizmie. Zawierają też związki roślinne, które mają niebagatelny wpływ na zdrowie, np. flawonoidy, silne antyoksydanty neutralizujące wolne rodniki. Ponadto są bogate w błonnik, który wpływa na stężenie lipidów we krwi, stabilizuje poziom glukozy, zapobiega magazynowaniu jej w postaci tłuszczu i usprawnia trawienie.

Jakie owoce i warzywa jeść latem?

Lato trwa krótko, więc warto w pełni wykorzystać jego dary. Nie potrafimy odtworzyć kompozycji związków chemicznych znajdujących się np. w jabłku. Czerwone owoce i warzywa, np. pomidory czy arbuzy, zwierają likopen, silny antyoksydant, który obniża ryzyko chorób serca i nowotworów. Letnie skarby w kolorze purpury, np. borówki, bakłażany, czarne porzeczki, zawierają antocyjany. Uważa się, że m.in. obniżają ryzyko chorób układu krążenia, wpływają na ostrość widzenia, hamują zaburzenia pamięci i funkcji motorycznych. Pomarańczowe i żółte owoce i warzywa (marchew, dynia, morele) zawierają karotenoidy, które wzmacniają odporność, chronią wzrok i układ krążenia. Szpinak, brokuły, szczypior są bogate są w luteinę i zeaksantynę, które chronią oczy przed działaniem promieni UV. Latem owoce i warzywa są świeże i wspaniale smakują. Zjadajmy sezonowe skarby, które zawierają wiele substancji, które są cenne dla naszego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *