Dlaczego sportowcy powinni przyjmować aminokwasy?

Sportowcy bardzo dbają o swoje zdrowie i zwracają szczególną uwagę na to, co jedzą. Zadbana i wysportowana sylwetka to efekt ćwiczeń i odpowiedniego sposobu odżywiania. Specjaliści twierdzą, że powinni także przyjmować aminokwasy, w tym glicynę. Czym są aminokwasy i dlaczego warto je suplementować?

Czym są aminokwasy? Jakim aminokwasem jest glicyna?

Tkanka mięśniowa składa się z tzw. bloczków białkowych, których budulcem są właśnie aminokwasy. Pełna gama składa się z 23 aminokwasów, z których każdy odgrywa pewną rolę w organizmie. Powinni je przyjmować zwłaszcza kulturyści, gdyż aminokwasy wspomagają redukcję tkanki tłuszczowej, pośrednio oddziałują na zwiększanie siły, a przede wszystkim chronią mięśnie przed katabolizmem. Pełnowartościowe źródła białka, czyli mięso, ryby i jajka zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, w tym glicynę, ale te pochodzące z suplementów są lepiej wchłaniane. Oznacza ono, że są wolne od wiązań chemicznych z innymi cząsteczkami, dzięki czemu trafiają przez żołądek do jelita cienkiego i są szybko wchłaniane do krwioobiegu.

Czy warto przyjmować glicynę i inne aminokwasy?

Aminokwasy odgrywają dwie bardzo ważne rolę podczas okresu redukcyjnego, czyli wtedy, gdy sportowiec próbuje schudnąć. Dzięki suplementacji poziom niezbędnych aminokwasów nie spadnie, mimo zredukowania ilości przyjmowanego jedzenia. Aminokwasy odpowiadają także za przekształcenie tłuszczu w energię. Odpowiedzialne za ten proces jest kilka składników, między innymi metionina aminokwasu. Stosowana w odpowiednich ilościach, może pomóc poprawić transport i metabolizm tłuszczu. W budowaniu tkanki mięśniowej pomaga glicyna, która bierze udział

w przekształcaniu glukozy w energię i zwiększa poziom kreatyny, dzięki czemu sprzyja wzrostowi masy mięśniowej. Kolagen w około 30% jest zbudowany z glicyny, a bez tego aminokwasu organizm nie jest wstanie naprawiać uszkodzonych tkanek.

Czym jest glicyna?

Glicyna jest jednym z głównych aminokwasów rozgałęzionych. Związek ten jest neuroprzekaźnikiem pośredniczącym w transporcie informacji z układu nerwowego do aparatu wykonawczego. Glicyna rzadko pojawia się w formie samodzielnego preparatu. Dobowa porcja powinna wynosić od 1 do 3 g, z kolei osoby cierpiące na problem z chorobą zwyrodnieniową stawów muszą stosować 10 g w ciągu dnia. Związek ten odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego. Ze względu na fakt, że jest neurotransmiterem, skutecznie poprawia jakość naszego snu, usprawnia procesy koncentracji i pamięci oraz niweluje objawy obniżonego samopoczucia.

Aminokwasy, w tym glicyna zalecane są osobom cierpiącym na choroby układu nerwowego oraz chorym na serce. Powinni je suplementować także sportowcy, którzy chcą zwiększyć masę mięśni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *